Τρίτη, 26 Ιουνίου 2012

Ο Τουρισμός μοχλός ανάπτυξης της Κρήτης

Ρεθεμνιώτικα Νέα, 22 Ιουνίου 2012 - Του ΒΑΓΓΕΛΗ ΣΥΝΟΛΑΚΗ
Σοβαρές προοπτικές ανάπτυξης στον τομέα του τουρισμού έχει η Κρήτη, αρκεί τα επόμενα χρόνια να προετοιμαστεί κατάλληλα για να προσφέρει στους επισκέπτες που την επιλέγουν ως προορισμό για τις διακοπές τους, ένα τουριστικό προϊόν αναβαθμισμένο, υψηλής ποιότητας, που θα δίνει αξία στα χρήματα που δαπανούν οι τουρίστες.

Στόχος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι η διαμόρφωση μιας ενιαίας ευρωπαϊκής πολιτικής για τον τουρισμό, όπως αυτή προβλέπεται από τη Συνθήκη της Λισαβόνας, μέσω ενός στρατηγικού σχεδιασμού που θα προωθεί την Ευρώπη ως ενιαίο προορισμό στην παγκόσμια αγορά.
Στον ευρωπαϊκό τουριστικό χάρτη η Ελλάδα και η Κρήτη κατέχουν ξεχωριστή θέση, η οποία μπορεί να γίνει πιο ισχυρή εφόσον υπάρξει προγραμματισμός και υλοποίηση στοχευμένων δράσεων στην κατεύθυνση της αναβάθμισης του προσφερόμενου προϊόντος και της προσέλκυσης επισκεπτών από την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο.

Αυτό είναι το συμπέρασμα που προέκυψε από την χθεσινή επίσκεψη της Επιτροπής Τουρισμού και Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Ρέθυμνο, η οποία, με επικεφαλής τον πρόεδρο της Μπράιαν Σίμπσον, βρίσκεται από προχθές στην Κρήτη και πραγματοποιεί συνεδριάσεις για θέματα τουρισμού, πολιτισμού και μεταφορών, μετά από πρόσκληση του κρητικού Ευρωβουλευτή του ΠΑΣΟΚ Σπύρου Δανέλλη.
«Η περίοδος είναι δύσκολη όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για ολόκληρη την Ευρώπη. Όμως, πιστεύω ότι αυτή η περίοδος είναι μια ευκαιρία για την Ελλάδα να προγραμματίσει το μέλλον και να υποδεχθεί τον τουρισμό, όταν η κατάσταση θα έχει βελτιωθεί.
Είναι σίγουρο ότι η οικονομική κατάσταση θα βελτιωθεί και τότε θα πρέπει η Κρήτη να είναι έτοιμη με ένα τουριστικό προϊόν υψηλής ποιότητας, που θα δίνει αξία στα χρήματα που προσφέρουν οι τουρίστες. Η Κρήτη θα πρέπει να είναι δραστήρια, γιατί όποιος παραμένει στάσιμος στον τομέα του τουρισμού, πεθαίνει. Πρέπει πάντα να υπάρχει προσαρμογή στις εξελίξεις της αγοράς» τόνισε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής της επίσημης αποστολής των ευρωβουλευτών, Μπράιαν Σίμπσον, ο οποίος είναι λάτρης του Ρεθύμνου, έχοντας ήδη επισκεφθεί δυο φορές στο παρελθόν την πόλη μας, για καλοκαιρινές διακοπές.
Γνωρίζοντας τις δυνατότητες και τα πλεονεκτήματα του Ρεθύμνου και της Κρήτης γενικότερα, ο κ. Σίμπσον πρόσθεσε: «Το γνωρίζω καλά το Ρέθυμνο και όταν αποφασίσαμε να επισκεφθούμε την Κρήτη ήταν δική μου επιθυμία να έρθουμε εδώ. Άλλωστε, το Ρέθυμνο αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της τουριστικής βιομηχανίας του νησιού. Σύντομα ο τουρισμός θα αναπτυχθεί και θα αυξηθεί ξανά στην Ελλάδα, γιατί οι άνθρωποι που ζουν για παράδειγμα στο βροχερό κλίμα του Μάνστεστερ ή της Βόρειας Ευρώπης, το πρώτο πράγμα που σκέφτονται να ανακτήσουν μετά από μια οικονομική κρίση, είναι τις διακοπές σε κάποιο πιο ηλιόλουστο μέρος. Και η Κρήτη βρίσκεται στο ιδανικό σημείο για να κάνουν διακοπές.
Συνεπώς η ανάκαμψη της οικονομίας θα έρθει αρκετά σύντομα, αλλά θα πρέπει η Κρήτη να είναι έτοιμη με ένα τουριστικό προϊόν ποιότητας».
Μ. Σίμπσον: «Στόχος μια ενιαία ευρωπαϊκή στρατηγική»
Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το πόσο εφικτός είναι ο στόχος της εφαρμογής μιας ενιαίας τουριστικής πολιτικής από τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο πρόεδρος της Επιτροπής Τουρισμού-Μεταφορών του Ευρωκοινοβουλίου, απάντησε: «Θα είναι πολύ δύσκολο διότι ένα από τα βασικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε αυτή τη στιγμή είναι ότι ο τουρισμός αποτελεί κατά βάση αρμοδιότητα των κρατών-μελών, βέβαια με τη Συνθήκη της Λισαβόνας ανοίγουν πόρτες για μια ενιαία ευρωπαϊκή πολιτική στον τομέα του τουρισμού. Αυτό είναι το σημείο αφετηρίας μας και ο στόχος είναι να δημιουργήσουμε ένα στρατηγικό σχέδιο για την ανάπτυξη του τουρισμού στην Ευρώπη, έτσι ώστε να «πουλήσουμε» την Ευρώπη ως προορισμό και ως τουριστικό προϊόν στο σύνολό της. Τις παραλίες της, τον ήλιο της, τα βουνά της, την ηλιοφάνεια, τη φύση και την πολιτιστική της κληρονομιά. Όχι μόνο στους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και στις αναδυόμενες αγορές όπως η Κίνα, η Ρωσία, η Βραζιλία, με στόχο αντί να έχουμε 27 εθνικές στρατηγικές τουρισμού, να έχουμε μια ενιαία ευρωπαϊκή στρατηγική».
Χθες, τα δεκαεπτά μέλη της Επιτροπής αντάλλαξαν απόψεις στο Ρέθυμνο και στα Ανώγεια με εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης, φορείς και αρχές που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό αλλά και τις μεταφορές. Συναντήθηκαν με την αντιπεριφερειάρχη Μαρία Λιονή, τον δήμαρχο Ρεθύμνου Γιώργο Μαρινάκη και τον δήμαρχο Ανωγείων Σωκράτη Κεφαλογιάννη, ενώ ξεναγήθηκαν στην παλιά πόλη από την πρόεδρο της ΚΕΔΗΡ Πέπη Μπιρλιράκη-Μαμαλάκη.
Στη συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε στο δημαρχείο Ρεθύμνου, πραγματοποιήθηκε συζήτηση για τη δύσκολη κατάσταση που επικρατεί συνολικά στην Ευρώπη και όχι μόνο στην Ελλάδα, ενώ ο δήμαρχος έθεσε το ζήτημα της γραφειοκρατίας που συχνά αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την έγκαιρη απορρόφηση κοινοτικών κονδυλίων.
Επίσης, ο κ. Μαρινάκης αναφέρθηκε στον προγραμματισμό και στην εκτέλεση έργων του Δήμου Ρεθύμνου, στη βιώσιμη ανάπτυξη και κινητικότητα, ενώ έθεσε το ζήτημα της αναβάθμισης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, θέμα το οποίο απασχόλησε ιδιαίτερα τα μέλη της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωκοινοβουλίου.
Γ. Μαρινάκης: «Να ξαναδούμε την Ευρώπη ως ένα ενιαίο πολιτικό και κοινωνικό σχηματισμό»
Στην τοποθέτησή του, μεταξύ άλλων, ο δήμαρχος Γ. Μαρινάκης ανέφερε: «Είναι πολύ σημαντική αυτή η επίσκεψη, η οποία συμπίπτει ακριβώς με την ημέρα που αποκτούμε μια ισχυρή και, πιστεύουμε, βιώσιμη κυβέρνηση στην πατρίδα μας. Θέλουμε η Ευρώπη να έρχεται κοντά μας, να μας βλέπει και να διαπιστώνει ότι πάνω απ όλα είμαστε ένας λαός και μια χώρα που νοιώθει ότι ανήκει στην ευρωπαϊκή οικογένεια, ότι αξιοποιεί τους πόρους της, μια χώρα που προάγει την ευρωπαϊκή ιδέα.
Είναι γεγονός ότι αυτή η περίοδος είναι δύσκολη για τους Έλληνες. Μέσα σε μια διετία έγιναν ανατροπές σε όλα τα επίπεδα της ζωής των Ελλήνων. Θα έλεγα ανατροπές που έγιναν με τρόπο απότομο και, πολλές φορές, άδικο. Πρέπει να κατανοήσετε ότι πρώτοι εμείς γνωρίζουμε τι δεν κάναμε καλά μέχρι σήμερα. Αλλά κι η Ευρώπη αποδείχθηκε ανίσχυρη πολιτικά και χωρίς τα εργαλεία για να αντιμετωπίσει αυτή τη συγκεκριμένη οικονομική κρίση. Θα’ θελα λοιπόν να παρακαλέσω εσάς, τους εκλεκτούς της Ευρωβουλής, να μεταφέρετε το μήνυμα ότι θέλουμε να μείνουμε στην Ευρώπη αλλά θα πρέπει και η Ευρώπη ν’ αντιληφθεί ότι με την πίεση το μόνο που δημιουργείται είναι μια αφόρητη κατάσταση και θα πρέπει μία κυβέρνηση να έχει τα περιθώρια, χρονικά και ποιοτικά, για να διαχειριστεί την κατάσταση και να μην ανοίξει ο «ασκός του Αιόλου».
Το Ρέθυμνο, είναι μια πόλη που σέβεται και την ιστορία της και τον πολιτισμό της.
Όμως, θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι θέλουμε βοήθεια. Κι εννοώ ουσιαστική βοήθεια. Εμείς έχουμε ένα πολύ φιλόδοξο πρόγραμμα, η πόλη μας αναπτύσσεται βάση ενός βιώσιμου σχεδίου, καθαρά ανθρωποκεντρικού γιατί πιστεύουμε στον άνθρωπο, στην ποιότητα ζωής και στη δυνατότητα προσβασιμότητας όλων των ανθρώπων και ιδίως των ευπαθών ομάδων. Τόσο ο Δήμος όσο και η Περιφέρεια που εκπροσωπείται από την αντιπεριφερειάρχη Μαίρη Λιονή, κάνουμε πολύ σοβαρή δουλειά σε επίπεδο προγραμματισμού για την πλήρη αξιοποίηση των πόρων. Ο μύθος ότι η Ελλάδα δεν απορροφά κονδύλια δεν είναι πάντα μύθος αλλά θα πρέπει να γίνει μια πολύ σοβαρή διερεύνηση του θέματος, ώστε να ελέγξουμε τη γραφειοκρατία, που έχουμε φορτώσει σ’ αυτή τη διαδικασία απορρόφησης. Γραφειοκρατία που πολλές φορές έχει προέλευση την Ευρώπη και συχνά, δυστυχώς και τις κεντρικές επιλογές των δικών μας κυβερνήσεων.
Το Ρέθυμνο είναι ένας τόπος που ζει από τον πρωτογενή τομέα αλλά πρωτευόντος από τον τουρισμό. Θα πρέπει λοιπόν να δούμε τι χρειάζεται αυτή η πόλη για να αξιοποιήσει αυτή την τεράστια και καταπληκτική αμμουδιά μέσα στο κέντρο του αστικού της ιστού. Έχουμε έτοιμα και τα σχέδια και τις μελέτες. Με μια διαδικασία, πιστοποιημένη από την Ευρώπη ύφαλων μόλων μπορούμε να πετύχουμε τέσσερις στόχους: την αποτροπή διάβρωσης των ακτών, την παύση των προσαμμώσεων που δημιουργούν προβλήματα στο λιμάνι, τρίτον μια ήρεμη και ασφαλή θάλασσα όλο το χρόνο και τέταρτον τη δημιουργία ενός ψαρότοπου, απόστασης 200 μέτρων από τις ακτές.
Θα ήθελα τη βοήθειά σας και στον τομέα του τουρισμού, ώστε να σπάσει ο πάγος μεταξύ Ελλήνων και άλλων λαών, διότι είναι λάθος να φαίνεται ότι αντιδικούν ή ότι ψυχραίνονται οι λαοί μεταξύ τους. Έχουμε αγωνιστεί για την ιδέα της Ευρώπης, έχουμε λάβει μέρος σε όλους τους παγκόσμιους πολέμους υποστηρίζοντας τη σωστή πλευρά και νομίζω ότι δικαιούμαστε την κατανόησή και τη συμπαράστασή σας. Είμαστε υποχρεωμένοι να ξαναδούμε την Ευρώπη ως ένα ενιαίο πολιτικό και κοινωνικό σχηματισμό. Είναι επιτέλους καιρός να επιστρέψουν οι αξίες της Ευρωπαϊκής Ιδέας στο τραπέζι και να υποχωρήσει η πίεση των τραπεζιτών».
Σ. Δανέλλης: «Η Κρήτη ασφαλής και ποιοτικός προορισμός»
Η επίσημη επίσκεψη της Επιτροπής Τουρισμού και Μεταφορών στην Κρήτη εκπέμπει το μήνυμα ότι το νησί μας και η Ελλάδα γενικότερα είναι ένας ασφαλής και ποιοτικός προορισμός, τόνισε ο Ευρωβουλευτής Σπύρος Δανέλλης στις δηλώσεις του: «Η αποδοχή της πρόσκλησης που απηύθηνα στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωκοινοβουλίου, νομίζω ότι μας είναι χρήσιμη πολλαπλά. Σε αυτή την δύσκολη συγκυρία για τον ελληνικό τουρισμό, που έχει πληγεί από την άσχημη εικόνα που μετέφεραν αρκετά Μέσα Ενημέρωσης στο εξωτερικό, αλλά και εξαιτίας της αβεβαιότητας και της μακράς προεκλογικής περιόδου στην καρδιά της τουριστικής σεζόν, το ότι η αρμόδια Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου, με 17 μέλη της, έρχεται στην Κρήτη, στέλνει ένα μήνυμα πολύ ισχυρό ότι υπάρχει εμπιστοσύνη στον ελληνικό τουρισμό. Ένα μήνυμα ότι η Ελλάδα και η Κρήτη είναι ένας ασφαλής και ποιοτικός προορισμός για τους φιλοξενούμενούς μας. Οι συναντήσεις μας με τους φορείς του τουρισμού και των μεταφορών μας δίνουν στοιχεία και ενημέρωση, μας δίνουν τη δυνατότητα να διαχειριστούμε προς όφελός μας τις ευκαιρίες που έχουμε με τη χάραξη των πολιτικών στην Ευρωπαϊκή Ένωση με τα ζητήματα τουρισμού και μεταφορών».
Για το σχέδιο της ενιαίας ευρωπαϊκής πολιτικής στον τουρισμό, ο κ. Δανέλλης ανέφερε: «Τον τελευταίο χρόνο, μετά τη Συνθήκη της Λισαβόνας, η πολιτική για τον τουρισμό πέρα από εθνική είναι και ευρωπαϊκή. Έτσι λοιπόν προσπαθούμε να προωθήσουμε στην παγκόσμια αγορά την Ευρώπη ως ένα ενιαίο προορισμό. Η Κρήτη έχει μια ξεχωριστή θέση μέσα στον ευρωπαϊκό χάρτη των τουριστικών προορισμών, καθώς ο συνδυασμός των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και της πληθώρας των επιμέρους στοιχείων που διαθέτει, του ονόματος «Κρήτη» στην παγκόσμια τουριστική αγορά, σε συνδυασμό με την ποιότητα που ζητά η ευρωπαϊκή ομπρέλα αυτών των προσπαθειών, νομίζω ότι αποκτά άλλη σημασία, αξία και διεισδυτικότητα.
Γίνονται συντονισμένες προσπάθειες από το Ευρωκοινοβούλιο έτσι ώστε συγκεκριμένα μέτρα να βοηθήσουν στην ανάπτυξη του τουρισμού και στη χώρα μας αλλά και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Ένα από αυτά είναι η διευκόλυνση στην έκδοση της βίζας και αυτές οι επεμβάσεις φέρνουν άμεσα αποτελέσματα».
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης
Η οδική ασφάλεια και η αναβάθμιση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης ήταν το κυρίαρχο ζήτημα στη συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο Ρεθύμνου για τα οδικά έργα και τις μεταφορές. Το θέμα έθεσε ο δήμαρχος Γ. Μαρινάκης επισημαίνοντας: «Με την ευκαιρία μια και είστε μέλη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που μελετά τις Μεταφορές, θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι το μεγάλο έλλειμμα της Κρήτης, όπως άλλωστε θα διαπιστώσατε ερχόμενοι από το Ηράκλειο, είναι ο ΒΟΑΚ. Πιθανότατα είμαστε η τελευταία Περιφέρεια της Ευρώπης με αυτό το άθλιο οδικό δίκτυο το οποίο, δεν είναι εύκολο να διορθωθεί διότι δεν υπάρχει ιδιωτικό ενδιαφέρον-συμφέρον.
Όλες οι μετρήσεις αποδεικνύουν ότι αυτό το έργο δεν μπορεί να γίνει με το σύστημα μόχλευσης ιδιωτικών και δημόσιων κεφαλαίων, διότι είναι ένα έργο το οποίο δεν συμφέρει οικονομικά τον ιδιωτικό τομέα, επειδή λόγω της φύσης του δικτύου αυτού, δεν είναι εφικτή η εφαρμογή διοδίων.
Προτείνω λοιπόν να υιοθετήσετε το συγκεκριμένο δρόμο και να τον εντάξετε στο ευρωπαϊκό δίκτυο δρόμων. Το αξίζει η Κρήτη που είναι ένας σοβαρός και αγαπητός προορισμός, η νοτιότερη περιοχή της Ευρώπης, που δέχεται εκατοντάδες χιλιάδες Ευρωπαίους κυρίως επισκέπτες ετησίως».
Για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης τοποθετήθηκε ο ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Γιώργος Κουμουτσάκος, επισημαίνοντας τις δυσκολίες της κατασκευής ενός νέου αυτοκινητόδρομου με ευρωπαϊκά χρήματα, ενώ ενδιαφέρον έδειξε και ένας Ιταλός ευρωβουλευτής.
Ο κ. Κουμουτσάκος τόνισε: «Ο ΒΟΑΚ είναι βέβαιο ότι θέλει πολύ σοβαρές βελτιώσεις τόσο όσον αφορά τον τομέα της ασφάλειας όσο και πιο άνετης κίνησης, ειδικά σε περιόδους τουριστικής αιχμής. Τα έργα πρέπει να γίνουν. Αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη λόγω της μεγάλης δημοσιονομικής δυσκολίας που υπάρχει, τα κοινοτικά χρήματα επικεντρώνονται στο «κύριο δίκτυο των διευρωπαϊκών δικτύων». Σε αυτόν τον πυρήνα είναι δύσκολο να ενταχθεί ο ΒΟΑΚ. Για να καταλάβετε, σε αυτόν τον άξονα μπορεί να ενταχθεί μια διαδρομή Ρώμη-Ρότερνταμ, αλλά είναι πολύ δύσκολο στην ίδια λογική να εντάξουμε τον ΒΟΑΚ, που είναι ζωτικής σημασίας για την Κρήτη, αλλά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο δεν μπορεί να είναι τόσο ψηλά στις ιεραρχήσεις της επιτροπής. Επομένως, οι προσπάθειες θα πρέπει να γίνουν σε εθνικό επίπεδο και δευτερεύοντος να περιμένει κανείς κοινοτικά χρήματα.
Υπάρχει, όμως, μια ελπίδα ότι σύντομα θα υιοθετηθούν, στην προσπάθεια νέων αναπτυξιακών μέτρων στην Ευρώπη, τα ομόλογα έργων και υποδομών. Αυτά τα ομόλογα μπορεί να δώσουν δυνατότητες προσέλκυσης ιδιωτών επενδυτών σε μεγάλα οδικά έργα. Σε αυτό το πεδίο πρέπει να επικεντρωθούν κατά την άποψή μου οι προσπάθειες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Ελληνικής Κυβέρνησης».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επίσκεψη Κουβέλη στην Κρήτη