Τρίτη, 21 Δεκεμβρίου 2010

Χανιά :Πρόγραμμα επιμόρφωσης των παιδιών των Τσιγγάνων

@Από τα Χανιώτικα Νέα, Φουντουλάκη Ελένη
Κοντά στο σχολείο στοχεύει να φέρει τους μικρούς μαθητές Ρομά ευρωπαϊκό πρόγραμμα, που αναμένεται να υλοποιηθεί σε σχολεία του Νομού Χανίων.
Πώς θα γίνει αυτό; Με την κατάλληλη εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, οι οποίοι θα έρθουν σε επαφή με τα παιδιά των τσιγγάνων.
Αλλωστε, το πρόγραμμα επιχειρεί να αλλάξει τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στόχοι του είναι:
α) η καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού και β) η σταδιακή κοινωνική ένταξη των μαθητών Ρομά μέσα από το σχολείο.
Φορέας υλοποίησης για την Κρήτη είναι το Πανεπιστήμιο Ρεθύμνου.

Στο πλαίσιο αυτό χθες η συντονίστρια του προγράμματος, καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης, κα Πέλλα Καλλογιαννάκη,  συναντήθηκε με τον προϊστάμενο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, κ. Ηλ. Ποντικάκη και τους σχολικούς συμβούλους προκειμένου να επιτευχθεί συντονισμός για τα επιμορφωτικά σεμινάρια των εκπαιδευτικών, τα οποία αναμένεται να αρχίσουν στις 10 Ιανουαρίου.
Όπως ανέφερε στα 'Χ.Ν.' η καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Κρήτης κα Πέλλα Καλλογιαννάκη: 'Επισκέφθηκα τα γραφεία των συμβούλων για να ενημερώσω για την έναρξη του προγράμματος που αφορά την ένταξη των παιδιών Ρομά στα σχολεία. Το πρόγραμμα βρίσκεται σε διαδικασία έναρξης, αναμένονται οι προκηρύξεις αλλά κάνουμε την προεργασία, επειδή είναι απαραίτητη για την υλοποίησή του. Είναι ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα, το οποίο θα υλοποιηθεί -κυρίως- στους Νομούς Χανίων και  Ηρακλείου'.
Σύμφωνα με την ίδια στον Νομό Χανίων υπάρχουν περίπου 40 μαθητές Ρομά και 80 μαθητές στον Νομό Ηρακλείου.
'Στην περιφέρεια συχνά η ένταξη των παιδιών των Ρομά στα σχολεία δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα. Τα προβλήματα είναι αμοιβαία, κάποια προέρχονται από αυτούς και κάποια είναι από τις στάσεις των ίδιων των ανθρώπων που τους υποδέχονται. Στόχος μας είναι η βιωματική προσέγγιση μέσα από ένα πλαίσιο συνεργατών, ειδικών επιστημόνων που θα καθοδηγούν και θα παρέχουν ψυχολογική, γλωσσική, κοινωνικο-πολιτισμική υποστήριξη με επισκέψεις στους καταυλισμούς, συζητήσεις με τους Ρομά. Σκοπός μας είναι να τους πείσουμε για την αξία αυτού του εγχειρήματος: Να επιμείνουμε στην υποχρέωση που έχουν να στείλουν τα παιδιά τους στα σχολεία'.
Η κα Καλλογιαννάκη χαρακτήρισε το εγχείρημα ως μια πολύ δύσκολη διαδικασία καθώς όπως επεσήμανε: 'Η εμπειρία που είχαμε σε ανάλογες περιπτώσεις και κατά το παρελθόν ήταν πάρα πολύ δύσκολη, διότι ο πληθυσμός είναι ιδιαίτερος. Οι Ρομά ζούνε σε δύσκολες συνθήκες, αγωνίζονται για το μεροκάματο, αντιμετωπίζουν προβλήματα με δάνεια, κατοικίες, την ύδρευση λόγω των συνθηκών της ζωής... Ένα πακέτο δράσεων που θα γίνουν περιφερειακά -εκτός από το καθαρό εκπαιδευτικό πλαίσιο δράσης- περιλαμβάνει επαφή με κοινωνικούς λειτουργούς, ιατρικά - διαγνωστικά κέντρα κ.ά.
Με αυτόν τον τρόπο και οι ίδιοι οι Ρομά αντιλαμβάνονται ότι υπάρχει ένα ενδιαφέρον και αισθάνονται κάπως καλύτερα ως προς το επιχείρημά μας ότι το σχολείο χρειάζεται και δίνει ποιότητα ζωής'.
'Στο σχολείο είναι ο κύριος άξονας της δράσης μας, που επικεντρώνεται στη μεταφορά, εγγραφή των μαθητών, τη συστηματική παρακολούθηση των μαθητών. Θέλουμε να εμπλέξουμε τα σχολεία, τα οποία παρακολουθούν -κυρίως- οι πληθυσμοί αυτοί και μέχρι στιγμής όλοι οι δάσκαλοι και οι σχολικοί σύμβουλοι στα Χανιά είναι πολύ θετικοί για να συνεισφέρουν στο πρόγραμμα. Θα υπάρξει βοηθητικό διδακτικό υλικό προς τους δασκάλους, που έχει ήδη παραχθεί από προηγούμενα προγράμματα, ενώ εργαστήρια θα δημιουργηθούν γι’ αυτόν τον σκοπό κ.ά.'.
Ο προϊστάμενος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Χανίων, κ. Ηλίας Ποντικάκης,  ανέφερε ότι: 'Στον γενικότερο σχεδιασμό του Υπουργείου Παιδείας εντάσσεται και η υλοποίηση του προγράμματος ένταξης των παιδιών Ρομά στο εκπαιδευτικό σύστημα. Οι διαδικασίες είναι πολύπλοκες και αφορούν διάφορους τρόπους προσέγγισης των κοινωνικών αυτών ομάδων  με απώτερο στόχο την ομαλή ένταξή τους στο κοινωνικό σύνολο. Είναι ένας πολύ φιλόδοξος στόχος, υπάρχουν δυσκολίες, κοινωνικά ταμπού, αναστολές. Θα γίνει, όμως, μια προσπάθεια μέσα στην πολυπολιτισμική κοινωνία που ζούμε. Το οφείλουμε στις επόμενες γενιές όσοι εκπαιδευτικοί παλεύουμε για μια κοινωνία ίσων ευκαιριών, ισονομίας και ισοπολιτείας'.
Ο συντονιστής σχολικών συμβούλων Προσχολικής Αγωγής στα Χανιά, κ. Μανώλης Λεφάκης, τόνισε ότι 'το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει ήδη τα εχέγγυα να προσφέρει πολλά σε παιδιά Ρομά, διότι αποτελεί μια «ομπρέλα προστασίας» που καλύπτει όλο το πρόγραμμα με πολλές και ποικίλες δράσεις για μαθητές Ρομά από ψυχοπαιδαγωγική παρέμβαση μέχρι παροχή παιδαγωγικού υλικού. Ο ρόλος των συμβούλων θα είναι να αναλάβουν μέσα στα σχολεία ένα είδος διασχολικού και διαεκπαιδευτικού συντονισμού'.
'Αυτό που λέμε ευαισθητοποίηση της κοινωνίας μπορεί να αποτελεί κατά κάποιο τρόπο άλλοθι δικό μας γι’ αυτά που δεν κάνουμε. Γι’ αυτό η δράση αυτή είναι σημαντική με την έννοια ότι ήδη παρεμβαίνουμε και από εκεί και πέρα είναι ζήτημα πνεύματος να ευαισθητοποιηθεί η κοινωνία και κάθε άνθρωπος χωριστά', υπογράμμισε ο κ. Λεφάκης.
'Όλοι οι σχολικοί σύμβουλοι είμαστε διατεθειμένοι να βοηθήσουμε στη διεξαγωγή και ολοκλήρωση του προγράμματος, διότι πιστεύουμε ότι θα πιάσει τόπο και ότι τα χρήματα που θα διατεθούν πραγματικά θα βοηθήσουν. Η δράση αυτή δεν θα βοηθήσει μόνο τα παιδιά που προέρχονται από οικογένειες Ρομά αλλά και όλους εμάς τους εμπλεκομένους στην εκπαιδευτική διαδικασία, γονείς και παιδιά, να αλλάξουμε τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις μας μέσα από αυτό το πρόγραμμα', τόνισε  η κα Πόπη Κασσωτάκη - Ψαρουδάκη, σχολική σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής Ν. Χανίων.

Το πρόγραμμα
Στο πλαίσιο της δράσης έχουν ενταχθεί ενέργειες που αφορούν στην κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών των Ρομά, όπως: η υλοποίηση προγραμμάτων διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, η εκπόνηση συμπληρωματικού εκπαιδευτικού υλικού για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, η χρήση νέων τεχνολογιών, η ανάπτυξη επιμορφωτικού υλικού, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, που ασχολούνται με αυτή την ομάδα καθώς και η ευαισθητοποίηση των γονέων.
Το πρόγραμμα αποτελεί μια οργανωμένη προσπάθεια της ελληνικής Πολιτείας να αναπτύξει πολιτικές που θα αντιμετωπίζουν, ταυτόχρονα, τις αλληλένδετες όψεις του κοινωνικού αποκλεισμού της συγκεκριμένης ομάδας. Το Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα ανταποκρίνεται στους τομείς: στέγασης, εκπαίδευσης, υγείας - κοινωνικής πρόνοιας και κοινωνικής προστασίας, απασχόλησης, πολιτισμού και αθλητισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Επίσκεψη Κουβέλη στην Κρήτη